Jak se připravit na ústní zkoušku z angličtiny

 

Téma: Jak se připravit na ústní zkoušku z angličtiny

Vytvořil: Tutor

 

Studenti angličtiny považují mluvení za nejdůležitější, nejpraktičtější, ale často za nejobtížnější dovednost. Schopnost mluvit se nevyvíjí izolovaně – například zdokonalení poslechu nám pomůže zlepšit i schopnost mluvit. Po přečtení dnešního článku vám nezaručíme, že se těsně před maturitou z “nemluvky” stane mistr řečník, pouze vám nabídneme několik jednoduchých tipů, které pomohou zlepšit váš výkon v den ústní zkoušky.

 

Abyste u maturity uspěli, je nevyhnutelné znát formát zkoušky a během přípravy se nezaměřovat pouze na rozšiřování slovní zásoby nebo na diskuze s přáteli, ale cíleně procvičovat jednotlivé části ústní zkoušky.

 

Ústní maturita se skládá ze čtyř částí:  

  • Otevřené otázky: zkoušející vám položí několik otázek na běžné téma, které si vylosujete, např. rodina, koníčky, cestování…Je důležité, abyste odpovídali na to, na co se vás zkoušející ptá, a abyste mluvili a neodpovídali pouze ano/ne.
  • Popis a porovnání obrázků a samostatný ústní projev: Zkoušející vám dá dva obrázky, které souvisí s tématem, jež si vylosujete. Jeden z obrázků podle osnovy detailně popíšete, pak obrázky porovnáte a nakonec cca 1,5 minuty povídáte o daném tématu.
  • Maturitní téma: témata jsou na každé škole jiná a systematicky se na ně připravujete na hodinách angličtiny J
  • Komunikační situace: zahrajete si scénku se zkoušejícím, v rámci které má každý z vás nějakou roli.

 

Přijde vám ústní maturita jako Mission Impossible? Tady je několik praktických tipů, které vám pomůžou:

Tip číslo 1: Odpovídejte celými větami (1. část)

Krátké odpovědi „ano“ nebo „ne“ jsou nezdvořilé a neudělají na zkoušejícího dobrý dojem, proto se jim vyhněte. Ideální odpovědi se obvykle skládají ze dvou až tří vět. Dobrým způsobem, jak na otázku reagovat, je poskytnout příklad, např.:

Otázka: Do you like travelling?

Odpověď: Špatná odpověď: Yes.

Správná odpověď: Yes, I do. I like travelling because I can see new places, meet new people and taste  new food.

 

Tip číslo 2: Mluvte organizovaně (2. část)

Poté, co se podíváte na obrázky, vyberte si jeden z nich a podle osnovy se snažte co nejpodrobněji obrázek popsat. Nezapomeňte, říkáme “in the picture” ne “on the picture” a  “the boy is riding a scooter…” ne “the boy rides a scooter…”

Pokračujte popisem podobností a rozdílů mezi oběma obrázky, opět podle dané osnovy, např.: “Both pictures were taken outside and each of the people are travelling somewhere. The first photo shows a woman on the beach sunbathing whilst the second photo is of a boy riding a scooter in Asia … It looks like the woman is relaxing whereas the boy is exploring a new place….. etc.”

Nakonec máte přibližně 1,5 minuty na krátké povídání na téma, které souvisí s obrázky. Zde máte prostor vyjádřit svůj názor, a opět nezapomeňte uvést příklady, např.: In my opinion, travelling is important for people in lots of ways. For example, it’s a way to explore new places of course, but we also meet new people and can get a lot of enjoyment from travelling … etc.” Snažte se před maturitou trénovat krátké 1,5 minutové projevy co nejvíce, abyste získali představu o tom, jak dlouhá je 1,5 minuta.

 

Tip číslo 3: Věnujte pozornost instrukcím

Pozorně si přečtěte / poslechněte instrukce a ujistěte se, že víte, o čem máte mluvit. Pokud nerozumíte pokynům, nestyďte se požádat zkoušejícího, aby vám instrukce zopakoval, např.:

“I’m sorry, but would you mind repeating that?”

“Excuse me, could you say that again?”

 

Tip č. 4: Reagujte konstruktivně a projevte zájem (4. část)

Nezapomeňte, stejně jako v předchozích částech je třeba se vyhnout krátkým odpovědím. V této části zkoušky si se zkoušejícím zahrajete scénku “z běžného života”, proto se snažte být aktivní, projevovat zájem a reagovat na to, co vám zkoušející říká. Nabízíme několik frází, které můžete v této části zkoušky využít:

  • když se ptát na názor: What about you?; Do you feel the same?;
  • když souhlasíte: I like your idea of……..because…; What you said about……is really interesting; I agree with you on that and I think it would work because…; 
  • když potřebujete trošku času promyslet si odpověď: Oh, I’ve never thought about that before..; Let me think…;
  • když nesouhlasíte: Maybe, but what about…?; I’m not so keen on that; I think it would be better to…; The problem with what you said is…; I don’t really agree with you there;

 

Poslední rada na závěr: Practice Makes Perfect, a proto využijte každou příležitost a mluvte!

……………………………………………………

Tento článek si pro Vás připravila vzdělávací společnost TUTOR, jednička na trhu v oblasti přípravných kurzů na střední školy, maturitu a vysokou školu. Již od roku 2000 pomáhá TUTOR plnit sny tím, že rozšiřuje znalosti a zvyšuje vzdělanost.

……………………………………………………..





Další podobné materiály na webu: